Meie maailm koosneb kommertslugudest
Jutuvestmine on kõikjal. Su ettevõte kasutab seda, su lemmikbränd kasutab seda.
Poliitik, kelle poolt hääletasid, kasutab seda. Ettevõtted ja kaubamärgid suhtlevad läbi lugude kui tööriista valides ja kohendades neid vastavalt ajastule ja oma eesmärkidele.
Lood liigutavad inimesi.
Sõna otseses mõttes. Panevad meis midagi liikuma.
Ja meid midagi teisiti nägema või teisiti tegema.
Aju tahab toimida võimalikult efektiivselt ning just lugude kaudu saame väikseima pingutusega kätte uue vaate ja kogemuse, ilma et peaksime asja ise läbi elama.
Kaasa rääkimiseks ei pea ametinimetuses sisalduma sõna “rohe-“, “keskkond”, või “kliima”. Igaüks meist võib olla sillaehitaja ja sõnumitooja. Ning muuta tugevalt sisse juurdunud ideaali läbi ja lõhki kommertslikust ja kauplevast maailmast.
Põim Kama on tabavalt sõnastanud, kuidas läheneda rohepöörde kommunikatsioonile:
“Rohepöördele toetuse kasvatamiseks tuleb esmalt illustreerida võit ja kasu, seda võimalikult individuaalsel ja inimesi vahetult puudutaval tasandil.
Kliimamuutustega võitlemine, elurikkuse säilitamine ja taastamine võivad jääda liiga kaugeks ja abstraktseks. Eriti, kui nendega käib kaasas üleskutse kasinusele ehk oma harjumuste muutmisele ja tarbimise piiramisele.
Rohejuhi suhtluse valem võiks siis olla:
Ehita sild tõese pildi ja vahetu kasu vahele.
Sildu, nagu ka lugusid, ehitatakse A ja B ühendamiseks. Sild on strateegiline valik – tal on alati tähendus ja eesmärk – et seda hakataks kasutama.
Oluline on mõelda, kuidas sild välja näeb ehk kuidas sa loo tuuma kujundad.
Mis on põhisõnum, mida sa tahad sellega edasi anda.
Aga sellest ei piisa, et sild ainult hea välja näeb, sest kui konstruktsioonid on nõrgad, siis sild ei pea. Tuleb hoolitseda selle eest, et sild oleks vastupidav. See on oluline ka suhtluses, et tekiks usaldus, et asjad on eetiliselt ja õigesti tehtud. Et sild kestab.
Alarmeerivad narratiivid sageli moonutavad tõde.
Eetilised narratiivid on lootusrikkad ja põhinevad tõel, läbipaistvusel, avatusel ja vastutusel. Kuigi me ei saa kustutada ebameeldivaid tõdesid, saame alati luua lootust.
Hea lugu on tõene lugu
Kui lugu ei põhine tõel, siis purunevad konstruktsioonid, mis võimaldavad loodud sildu edasi kasutada ja uusi ehitada.
Hea lugu on tõene lugu. See kujutab maailma nii, nagu kuulaja seda teab ja tunneb. Kuulaja saab sellega samastuda. See vastab tema versioonile tegelikkusest.
Halb lugu ei vasta mitte kellegi versioonile tegelikkusest. Tegelased arenevad liiga kiiresti või teevad asju, mida nad ei teeks.
No kujuta ette, et vaataksid “Vapraid ja ilusaid” aastal 2025!
Samuti on oluline, et sina ja su ettevõte poleks selle loo kangelased. Jäta oma ego kõrvale.
Ehita usaldusel ja tõel põhinevaid sildu, mis toimivad positiivsete narratiividena.
No Comment! Be the first one.