Ehk…
Kuidas veenda kuulajaid või lugejaid oma seisukohtadega nõustuma?
Retooriline kolmnurk
Aristoteles märkas, et inimestel on kõige lihtsam meeles pidada 3 asja.
Ja leidis, et veenmisel (ükskõik kas kirjalikult või suuliselt) on vastavalt kolm koostisosa.
Logos (loogika või ratsionaalne mõtlemine)
Eetos (maine, autoriteet)
Paatos (emotsionaalne veetlus)
Ja võimekus veenda sõltub sellest, kui hästi sa suudad apelleerida selle “retoorilise kolmnurga” igale osale.
Ka turunduses peaks töötama kõik kolm sünergiliselt koos. Mis aga tingimata ei tähenda, et võrdselt. Aga vaatame neid koostisosi ja rakendamist turunduses ja reklaamis lähemalt.
Eetos:
Eetose abil apelleerid enda usaldusväärsusele ning veenad oma sotsiaalse positsiooni või teadmistega.
Seetõttu on kuulsused ja influentserid turunduses edukad.
Lisaks autoriteetidele ja kuulsustele usaldame Aristotelese sõnul tõenäolisemalt inimesi, kelle puhul me tajume mõistlikkust, õiglast moraali ja head tahet.
Ehk siis eetose tõhusaks kasutamiseks ei pea sa tingimata olema kuulus: sa lihtsalt vajad, et sind tajutaks ratsionaalse, eetilise ja lahkena.
Paatos:
Paatose abil apelleerid emotsioonidele ja veenad kuulajaid läbi emotsionaalse ühenduse.
Paatos hõlmab emotsionaalseid argumente, metafoore, loosungeid, muutusega seotud positiivseid tundeid või praeguse olukorraga seotud negatiivseid emotsioone.
Reklaamides enamasti apelleeritakse just meie emotsioonidele.
Naeratavate, hästi riietatud, pealtnäha muretute inimeste seltskond limpsi reklaamis tekitab vaatajas soovi ka sarnaselt aega veeta.
Ka seksapiil on üks enim kasutatud paatose näiteid reklaamides, olgu tegu meigitoote, hamburgeri või autoga.
Logos:
Logose abil apelleerid loogikale ehk veenad läbi mõistuse ja argumentide.
Logose abil tõestad näidete või argumentidega, et toode annab oodatud funktsionaalse kasu: on kõrge kvaliteediga, õiglase hinnaga, pika elueaga, lihtne kasutada, säästlik vms.
Autoreklaamides apelleeritakse “logosele”, kui räägitakse turvaelementidest või väiksemast CO2 heitmetest.
“Puhas” logos reklaamis siiski kuigi tihti ei domineeri, sest selge pea võib hakata raha välja käimist takistama.
Samas apelleeritakse reklaamides sageli pseudoteaduslikele “tõenditele”. Näiteks selgitades, miks konkreetne šampoon parandab su juuste sära või tervist.
Eetos + logos kombinatsioon annab kindlustunde
See tundub legit, kui ravimitootja esitab ohutusnõudeid. Ka tasuta numbri lisamine, mis kutsub tarbijaid rohkem teavet hankima, sisaldab nii logose (apelleerib sellele, et tarbija on piisavalt tark, et tahab rohkem teada) kui ka eetose elemente (apelleerib sellele, et ettevõte on avatud ja aus, pakkudes teatud tüüpi partnerlust tarbijaga).
No Comment! Be the first one.